به گزارش راهبرد معاصر؛ حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار کرد: کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خواستار همسان سازی و متناسب سازی حقوق هستند که با پی گیری های انجام شده و طبق برنامه ششم در سال ۹۵ سازمان تامین اجتماعی مکلف شده است متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته را انجام دهد و همچنین دولت هم موظف شده است تا بدهی های خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.
وی افزود: بر اساس همین ماده در سال گذشته با پیگیری نماینده های مجلس ۴۰هزار میلیارد تومان از بدهی های تامین اجتماعی در قالب واگذاری سهام به سازمان تامین اجتماعی داده شد و در سال جاری هم ۸۹ هزار میلیارد تومان هم به همین روش انجام می شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مرداد ماه سال گذشته هم سازمان تامین اجتماعی با منابع تخصیص یافته دولتی متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته را آغاز کرد اما متاسفانه کامل انجام نشد و همین موضوع زمینه اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی را فراهم کرد.
وی بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی در فروردین ماه هم افزایش حقوق بازنشستگان را در دستورکار قرار داد که متناسب نبود و با اعتراض بازنشستگان همراه شد.
حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه گویا سازمان تامین اجتماعی همسان سازی حقوق در سال جاری را با تشکل ها و کانون بازنشستگان تامین اجتماعی هماهنگ کرده است، اظهار کرد: با ارسال نامه به رئیس جمهور و پیگیری برخی دیگر از نمایندگان مجلس فیش حقوقی که در ۲۰ فروردین ماه بر سامانه قرار گرفته شد، حذف و قرار شد تا دهم اردیبهشت ماه فیش های جدید کارگران بازنشسته منتشر شود.
وی افزود: انتظار ما از سازمان تامین اجتماعی این است که با پیگیری های انجام شده و تخصیص منابع مالی متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته به درستی انجام شود.
علی دهقان کیا رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران گفت: احکام متناسب سازی صادر شد و با اجرای مرحله دوم متناسب سازی و افزایش سالیانه (۳۹درصد) تبعیض موجود میان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با کشوری و لشکری رفع خواهد شد.
وی افزود افزود: بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳۵سال سابقه سال گذشته ۳میلیون تومان دریافت میکردند که امسال به ۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان خواهد رسید. بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳۰سال سابقه در سال۹۹، بعد از اعمال افزایش سالیانه و اجرای مرحله اول متناسب سازی، ۲میلیون و ۸۰۰هزار تومان دریافت میکردند، اما با اعمال افزایش ۳۹درصدی و اجرای مرحله دوم متناسب سازی حدود ۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان دریافت خواهند کرد.
گفتنی است؛ اواخر هفته آینده احکام جدید حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی صادر خواهد شد و از ۲۰فروردین ماه، همانند ماههای گذشته واریز حقوق بازنشستگان آغاز میشود، بازنشستگان میتواند با رقم افزایش یافته برای سال۱۴۰۰ حقوق خود را دریافت کنند.
سخنگوی دولت با برشمردن اقدامات دولت برای افزایش مستمری حداقلبگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، گفت: این افرایش تا میزان ۳۹ درصد و برای سایر سطوح (غیرحداقلبگیر) ۲۶ درصد به علاوه مبلغ ثابت ۲۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان به تصویب رسید.
علی ربیعی در ابتدای این نشست خبری گفت که در زمان مناسب خود اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات هسته ای نطنز را تلافی خواهیم کرد.
او با اشاره به سفر سرگئی لاروف وزیر امور خارجه روسیه به ایران، اظهار کرد: این سفر جهت گسترش روابط همکاری های دو جانبه انجام خواهد شد. بر این اساس این سفر برای تمدید سند پنج ساله همکاری های دو جانبه یا موافقتنامه تاسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی که به امضای دو وزیر خارجه خواهد رسید، انجام می شود. همچنین در خصوص مذاکرات وین و رفع تحریم ها تبادل نظر خواهد شد.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با برشمردن اقدامات دولت برای افزایش مستمری حداقلبگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، افزود: این افرایش تا میزان ۳۹ درصد و برای سایر سطوح (غیرحداقلبگیر) ۲۶ درصد به علاوه مبلغ ثابت ۲۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان به تصویب رسید و با تلاشهای سازمان تامین اجتماعی، دریافتی بازنشستگان حداقل بگیر دارای همسر و دو فرزند پس از اعمال ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی (افزایش سنواتی) نسبت به مجموع مستمری متناسب سازی شده سال۹۹ و با احتساب مرحله دوم متناسب سازی به ترتیب برای دارندگان ۳۰ سال سابقه از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و دارندگان ۲۰ سال سابقه از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۰ افزایش مییابد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه اعمال متناسبسازی در سیستم نرم افزاری موجب اعتراض بخشی از متوسط بگیران (غیرحداقلبگیران) شد، یادآور شد: پس بنابر سنت خوبی که در سازمان تامین اجتماعی شکل گرفته است، پنج روش برای اجرای متناسبسازی مرحله دوم برای رفع بخشی از دغدغه بازنشستگان تامین اجتماعی در دست بررسی است که یکی از آنها با حضور و مشارکت مسئولین کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی نهایی و در پرداخت اردیبهشت ماه لحاظ خواهد شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، احکام این دسته از بازنشستگان، از روز یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ از طریق سایت sabasrm.ir در دسترس قرار میگیرد.
همچنین درباره افزایش ۲۵درصد سنواتی سال ۱۴۰۰ با توجه به تصویب آن در جلسه هیات وزیران در روز چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه، پس از صدور مصوبه توسط سازمان های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور، موارد مربوطه طی هفته آینده صادر خواهد شد.
براین اساس و در خصوص «اعمال یک گروه بالاتر درباره بازنشستگان قبل از سال ۹۶»، با توجه به بند (۱) نامه شماره ۶۴۰۹۱۶ مورخ ۲۹/۱۱/۱۳۹۹ سازمان های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور که تاکید کرده است «کلیه بازنشستگان مشمول جدول گروههای شغلی ۲۰گانه موضوع قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و طبقات شغلی ۱۶گانه قانون مدیریت خدمات کشوری که تاریخ بازنشستگی آنان قبل از بخشنامه شماره ۱۱۱۳۷۷۶ مورخ ۲۲/۱/۱۳۹۶ سازمان امور اداری و استخدامی کشور بوده است، مشروط به رعایت سقف گروههای استحقاقی سطوح مندرج در نامه فوق، از یک گروه/طبقه شغلی بالاتر برخوردار خواهند شد.» اقدامات مختلفی صورت گرفته که به اطلاع بازنشستگان و وطیفه بگیران عزیز کشوری می رسد.
اول؛ کلیه بازنشستگان قبل از ۱/۱/۱۳۹۶ که مشمول جداول گروههای بیست گانه هستند، از امتیازات یک گروه بالاتر با رعایت سقف گروههای شغلی در اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ، برخودار میشوند که در صفحه اول سیستم احکام «گروه بالاتر» درج می شود. به عنوان مثال، چنانچه بازنشستهای با مدرک فوقدیپلم و با ۳۰سال خدمت در طبقه ۸/گروه شغلی۱۲ باشد از امتیازات یک گروه بالاتر یعنی معادل طبقه ۹/گروه۱۳) برخوردار خواهد شد.
دوم؛ سقف گروههای شغلی کارکنان دولت (برحسب سنوات خدمت) در اجرای بخشنامه های شماره ۱۱۱۳۷۷۶ مورخ ۲۲/۱/۱۳۹۶ و شماره ۱۱۳۰۷۴۰ مورخ ۲/۲/۱۳۹۶ براساس جدول زیر است:
سوم؛ گروههای تشویقی قانون نظام هماهنگ پرداخت (از ۱۳۷۰تا پایان ۱۳۸۷) علاوه بر سقف گروههای استحقاقی تعیین شده در جدول بالا، منظور شده است.
چهارم؛ از آنجاییکه مطابق دادنامه شماره ۱۹۲۶ – ۱۹۲۷ مورخ ۲۴/۱۲/۱۳۹۳ و اصلاحیه ۲۶/۸/۱۳۹۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، طبقه تشویقی مربوط به بخشنامه شماره ۱۱۹۴۲/۲۰۰ مورخ ۲۲/۵/۱۳۹۰ معاونت سابق توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور لغو شده است، بخشنامه شماره ۱۱۳۰۷۴۰ مورخ ۲/۲/۱۳۹۶ برای جبران طبقه شغلی مزبور به عنوان گروه استحقاقی منظور شده است.
پنجم؛ حداکثر گروه شغلی قابل اعمال ۲۰ و طبقه شغلی قابل اعمال ۱۶ بوده و اگر افراد در این نوع گروه/طبقه شغلی قرار داشته باشند ارتقاء یک گروه/طبقه بالاتر برای آنان موضوعیت نداشته و اعمال نخواهد شد.
ششم؛ در جدول بالا ایثارگرانی که در زمان اشتغال از یک مقطع بالاتر برخودار شده اند، کماکان از مزایای یک مقطع بالاتر بهره مند هستند.
هفتم؛ بنابراین، با توجه به توضیحات مطرح شده در بندهای پیشین، گروه/طبقه بالاتر به برخی رکوردهای پیش از سال۱۳۹۶ تعلق نگرفته است که عبارت اند از:
الف) برخورداری از سقف گروه/طبقه شغلی استحقاقی بر حسب مدرک تحصیلی و سنوات.
ب) عدم انطباق مدرک تحصیلی مندرج در سیستم احکام با آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده.
ج) هر چند رکورد در سقف گروه استحقاقی قرار دارد، اما با توجه به تفکیک نشدن گروههای استحقاقی و تشویقی توسط دستگاه ذیربط، امکان شناسایی در سیستم احکام صندوق فراهم نباشد.
هشتم؛ برای اصلاح نکات بند (۷) لازم است اقدامهای زیر انجام شود:
الف) چنانچه با ارائه مستندات و احکام کارگزینی توسط دستگاه محل خدمت بازنشستگان مشخص شود که تعدادی از گروههای تعلق گرفته به عنوان «تشویقی» بوده است و البته در سقف مقرر نباشد، نسبت به صدور گروه بالاتر توسط سیستم احکام صندوق اقدام می شود.
ب) در صورت لزوم برای اصلاح اطلاعات سیستم احکام از نظر تفکیک گروههای شغلی و تشویقی یا مدرک تحصیلی، باید واحد امور اداری یا کارگزینی دستگاه ذیربط نسبت به بارگذاری مشخصات بازنشستگان عزیز به همراه تصویر مدارک مورد نیاز در درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm .ir اقدام کند.
در زمینه «اعمال امتیاز ایثارگری در احتساب متناسب سازی حقوق بازنشستگان»، صندوق بازنشستگی کشوری ضمن ارسال تصویر نامه شماره۶۴۰۹۱۶ مورخ ۲۹ /۱۱/۱۳۹۹ سازمانهای برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور درخصوص اجرای بند (۲) نامه مرتبط با اعمال امتیاز ایثارگری، براساس دریافت مشخصات بازنشستگان جانباز، آزاده و فرزند شهید از سامانه مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین اطلاعات ثبت شده بازنشستگان کشوری توسط دستگاههای اجرایی در سایت صندوق بابت وضعیت ایثارگری و حضور در جبهه، اقدامات ششگانهای به شرح زیر در سیستم احکام انجام شده است:
اول؛ امتیاز ایثارگری درباره کلیه بازنشستگان مشمول متناسبسازی اول مهر ۱۳۹۹ که امتیازات جداول مواد ۱۰۹ و ۱۱۰ درباره آنها اجرا شده است ، بر مبنای امتیاز جدول بند (۴) بخشنامه شماره ۱۴۵۹۳/۲۰۰ مورخ ۲۱/۲/۱۳۸۸ معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور سابق و بخشنامه شماره ۲۵۹۰۴۷ مورخ ۱۵/۵/۱۳۹۸ سازمان امور اداری و استخدامی کشور قابل اعمال است.
دوم؛ جدول عملیاتی برای بازنشستگان ایثارگر مشمول این مصوبه به شرح زیر است:
سوم؛ در صورتیکه بازنشسته گرامی از اجتماع حالت های ایثارگری در جدول بالا برخوردار باشد، بر اساس رای ۵۱۱ مورخ ۱۵/۹/۱۳۹۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مشمول امتیاز مجزا مربوط به هر وضعیت ایثارگری با رعایت سقف امتیاز مقرر شده خواهد بود. همچنین چنانچه بازنشستگان ایثارگر از جمع حالات ایثارگری برخوردار باشند، حسب مورد از جمع امتیازات مربوط نیز برخوردار میشوند، مشروط بر اینکه امتیاز ایثارگری آنان از سقف تعیین شده در بند ۲ ماده ۶۸ قانون خدمات کشوری (۲۲۵۰) امتیاز تجاوز نکند.
چهارم؛ در صورتیکه امتیاز مندرج در مدارک ابراز شده به عنوان مثال برای درصد جانبازی عدد ۵ درصد باشد، از ردیف ۲ جدول فوق برخوردار خواهد بود و مازاد بر عدد مذکور (۶ تا ۱۰) از ردیف ۳ جدول برخوردار میشوند.
پنجم؛ فرزندان شهید مشمول بالاترین امتیاز جدول (۲۲۵۰) قرار میگیرند.
ششم؛ مستندات ابرازی در خصوص وضعیت ایثارگری عزیزان در فیلد مشخص شده در صفحه احکام درج و قابل مشاهده است. همچنین رکوردهایی که به هر دلیل قبلاً فیلد ایثارگری درباره آنها فعال نبوده با احراز وضعیت ایثارگری صرفاً مشمول بهرهمندی از امتیازات جدول بند فوق خواهند بود.
گفتنی است، با توجه به اینکه مستندات ایثارگری مورد بررسی واقع شده و سپس احکام مربوط به آن صادر می شود، در مواردی که برخی مدارک ارسالی در سایت صندوق بارگذاری نشده باشد، متعاقبا با ارسال مستندات لازم به صندوق بازنشستگی توسط دستگاههای مربوطه، اقدام خواهد شد.
ربیعی تصریح کرد: سیاست دولت و همراهی مجلس شورای اسلامی از سال ۹۹ تا به امروز توجه به قدرت خرید کارگران و بازنشستگان بوده است و با اجرای همسان سازی در کنار افزایش ۳۹ درصدی حقوق ها به یاری خدا، بخشی از دغدغه بازنشستگان تامین اجتماعی رفع خواهد شد.
رئیس کانون بازنشستگان تهران با اشاره به اینکه هنوز برای متناسب سازی مرحله دوم تصمیم قطعی اتخاذ نشده است، گفت: دولت باید تعهدات خود را در قبال سازمان تأمین اجتماعی انجام دهد تا متناسبسازی حقوق بازنشستگان به نحو مطلوب انجام شود.
علی دهقانکیا با اشاره متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: هنوز برای متناسب سازی مرحله دوم تصمیم قطعی اتخاذ نشده است و بازنشستگان انتظار دارند متناسب سازی مرحله دوم برای سایر سطوح اجرا شود.
وی افزود: برای اجرای مرحله اول متناسب سازی دولت قرار بود 32 هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهد اما این امر هنوز محقق نشده است و با وجود اینکه هنوز منابع مورد نیاز متناسب سازی مرحله اول به تأمین اجتماعی وارد نشده اما مدیریت این سازمان علاوه بر اجرا و تداوم پرداخت متناسب سازی مرحله اول، مرحله دوم متناسبسازی را نیز اجرا کرده است.
دهقانکیا واگذاری منابع مالی نقدی و شرکتهای سود ده به تأمین اجتماعی را خواسته برحق بازنشستگان دانست و گفت: انتظار داریم که دولت در اسرع وقت شرکتهای سودده را واگذار کند تا متناسب سازی به نحو صحیح برای بازنشستگان اجرا شود و استمرار داشته باشد.
وی ادامه داد: تأمین اجتماعی مرحله دوم متناسب سازی را به پشتوانه رد دیون دولت اجرا میکند و پرداخت 89 هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی ضامن و پشتوانه اجرای متناسب سازی در سنوات آینده است.
رئیس کانون بازنشستگان تهران با بیان اینکه تأمین اجتماعی متناسبسازی را اجرا کرده و منتظر دریافت منابع نبوده است، گفت: امیدوارم با پیگیری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بخشی از این 89 هزار میلیارد تومان به زودی دریافت شود.
دهقان کیا افزود: دولت با واگذاری شرکتها و از طریق نقدی باید این مبلغ را به تأمین اجتماعی پرداخت کند و بازنشستگان منتظر و مشتاق هستند تا هرچه زودتر احکام جدید خود را دریافت کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت حقوق فروردین ماه بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق براساس احکام جدید خبر داد.
فتح الله شعبانی گفت: حقوق فروردین 1400 بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری براساس احکام جدید این عزیزان محاسبه شده و امشب (دوشنبه 30فروردین ماه) به حساب بانک صادرات واریز خواهد شد.
شعبانی یادآور شد: پرداخت حقوق فروردین ماه طبق احکامی است که شامل «افزایش 25درصد سالانه (سنواتی)» و همچنین مشمولان «یک گروه بالاتر برای بازنشستگان پیش از سال 1396» و نیز مشمولان «امتیاز ایثارگری در احتساب متناسبسازی حقوق بازنشستگان کشوری» بوده و از تاریخ اول فروردین ماه 1400 محاسبه و اعمال شده است.
به گفته وی، افزایشهای ناشی از «یک گروه بالاتر برای بازنشستگان پیش از سال 1396» و همچنین «امتیاز ایثارگری» برای مشمولان، از ابتدای مهرماه 99 تا اسفندماه 99 در احکام جدید محاسبه شده که مبلغ آن پس از تأمین اعتبار لازم پرداخت خواهد شد.
شعبانی تأکید کرد: صدور احکام بازنشستگان ایثارگر بر اساس اطلاعات دریافتی از بنیاد شهید انجام شده که با توجه به نقص اطلاعات در خصوص رزمندگان، پیش بینی میشود با بارگذاری اطلاعات این دسته از بازنشستگان از سوی دستگاههای اجرایی، امکان اصلاح و صدور احکام جدید برای این عزیزان فراهم شود.
دهقان کیا گفت: بازنشستگان با اعمال افزایش ۳۹درصدی و اجرای مرحله دوم متناسب سازی حدود ۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان دریافت خواهند کرد.
علی دهقان کیا رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران، درباره آخرین اخبار از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: هفته اول بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، احکام متناسب سازی صادر خواهد شد و با اجرای مرحله دوم متناسب سازی و افزایش سالیانه (۳۹ درصد) تبعیض موجود میان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با کشوری و لشکری رفع خواهد شد.
وی درباره رقم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بعد از افزایش سالیانه و اجرای مرحله دوم متناسب سازی، بیان کرد: بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه در سال ۹۹، بعد از اعمال افزایش سالیانه و اجرای مرحله اول متناسب سازی، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت میکردند، اما با اعمال افزایش ۳۹ درصدی و اجرای مرحله دوم متناسب سازی حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.
دهقان کیا افزود: بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳۵ سال سابقه سال گذشته ۳ میلیون تومان دریافت میکردند که امسال به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد رسید.
ییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران با تاکید بر اینکه اواخر هفته آینده احکام جدید حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی صادر خواهد شد، گفت: از ۲۰ فروردین ماه، همانند ماههای گذشته واریز حقوق بازنشستگان آغاز میشود، بازنشستگان میتواند با رقم افزایش یافته برای سال ۱۴۰۰ حقوق خود را دریافت کنند.
این روزها حداقلبگیران، میانهبگیران و حتی حداکثربگیران در انتظار اصلاح مستمری فروردین ماه خود بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ و مبلغ متناسبسازی هستند؛ در حالی که سازمان تامین اجتماعی مدعی است: تکلیف حداقلبگیران مشخص شده و مستمری جدید سایر سطوح هم بر مبنای اصلاح احکام آنها از اردیبهشت ماه پرداخت میشود.
«اجرای مرحله دوم متناسب سازی چه فایدهای داشت؟» «چرا احکام نهایی متناسبسازی و افزایش مستمری مشمولان ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی صادر نمیشوند؟» «چرا مبلغ متناسبسازی تماما بر روی پایه مستمری قرار نگرفته تا مشمول افزایش سالیانه شود؟» پرسشهایی از این دست فضای مجازی را درنوردیدهاند؛ اما پاسخی برای آنها وجود ندارد. اگر بخواهیم پاسخی برای این پرسشها پیدا کنیم، باید به روزهایی برگردیم که بازنشستگان حداقلیبگیر و سایر سطوح در انتظار تصویب افزایش مستمری در هیات وزیران بودند. روز ۱۸ فروردین افزایش مستمریها (۳۹ درصد برای حداقلبگیران و ۲۶ درصد به اضافه ۲۴۸ هزار تومان) که پیشتر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بر سر تایید آن با دولت وارد مذاکره شده بود، در پاستور تایید شد اما هنوز تکلیف مهمترین جزو آن یعنی متناسبسازی روشن نشده بود
این روزها حداقلبگیران، میانهبگیران و حتی حداکثربگیران در انتظار اصلاح مستمری فروردین ماه خود بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ و مبلغ متناسبسازی هستند؛ در حالی که سازمان تامین اجتماعی مدعی است: تکلیف حداقلبگیران مشخص شده و مستمری جدید سایر سطوح هم بر مبنای اصلاح احکام آنها از اردیبهشت ماه پرداخت میشود.
«اجرای مرحله دوم متناسب سازی چه فایدهای داشت؟» «چرا احکام نهایی متناسبسازی و افزایش مستمری مشمولان ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی صادر نمیشوند؟» «چرا مبلغ متناسبسازی تماما بر روی پایه مستمری قرار نگرفته تا مشمول افزایش سالیانه شود؟» پرسشهایی از این دست فضای مجازی را درنوردیدهاند؛ اما پاسخی برای آنها وجود ندارد. اگر بخواهیم پاسخی برای این پرسشها پیدا کنیم، باید به روزهایی برگردیم که بازنشستگان حداقلیبگیر و سایر سطوح در انتظار تصویب افزایش مستمری در هیات وزیران بودند. روز ۱۸ فروردین افزایش مستمریها (۳۹ درصد برای حداقلبگیران و ۲۶ درصد به اضافه ۲۴۸ هزار تومان) که پیشتر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بر سر تایید آن با دولت وارد مذاکره شده بود، در پاستور تایید شد اما هنوز تکلیف مهمترین جزو آن یعنی متناسبسازی روشن نشده بود.
در احکام و فیش مستمری فرودین ماه هم میزان مبلغ متناسبسازی روشن نشد؛ همین مورد، ابهام افزایش مستمری را مبهمتر کرد؛ حالا گروهی از بازنشستگان کل افزایش مستمری را مورد تردید قرار میدهند؛ در حالی که بر روی کاغذ تکلیف منابع افزایش مستمری (اعمال افزایش ناشی از مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی به اضافهی مبلغ متناسبسازی) روشن است و به گفته مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی چیزی در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در فروردین ماه به این منظور اختصاص مییاید. حجم کل منابع ۱۳۳ درصد بیشتر از فروردین ماه سال ۹۸ است. حالا اعلام میزان افزایش مستمری از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و همچنین ایجاد تکلیف ۸۹ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی از سوی دولت، توقع بازنشستگان را از متناسبسازی بالا برده است.
این روزها حداقلبگیران، میانهبگیران و حتی حداکثربگیران در انتظار اصلاح مستمری فروردین ماه خود بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ و مبلغ متناسبسازی هستند؛ در حالی که سازمان تامین اجتماعی مدعی است تکلیف حداقلبگیران مشخص شده و مستمری جدید سایر سطوح هم بر مبنای اصلاح احکام آنها از اردیبهشت ماه پرداخت میشود.
در حال حاضر مستمری حداقلبگیران بدون مشخص شدن مبلغ متناسبسازی، گِرد شده است. ظاهرا سازمان تامین اجتماعی به اعتبار متناسب سازی، مبلغی جزئی را روی حداقل مستمری قرار داده و مبلغی را هم بر روی مزایای جانبی، مانند حق همسر و اولاد. برخی بازنشستگان حداقلیبگیر میگویند تفاوت مبلغ متناسبسازی آنها نسبت به سال گذشته تنها چیزی در حدود ۳۰۰ هزار تومان است اما بسیاری هنوز نمیدانند که چه میزان افزایش ناشی از متناسبسازی را در مستمری خود داشتهاند. اینکه بازنشستگان حداقلیبگیر ندانند چه میزان افزایشی برای آنها اعمال شده، رویکرد جدید سازمان تامین اجتماعی به اجرای متناسبسازی است؛ با این استدلال که برای سال ۱۴۰۰ صحبت از یکسانسازی حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی است و نه خود مبلغ متناسبسازی.
این در حالی است که در سال ۹۹ به سبب تفکیک نشدن مستمری از متناسبسازی که البته این مورد هم یک تخلف بود و سازمان بعدا پذیرفت که متناسبسازی جزئی از مستمری است، بازنشستگان میدانستند که از چه میزان افزایش ناشی از متناسبسازی بهرهمند شدهاند و چه میزان از آن مربوط به اجرای مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی است. جدا از این مورد، قرار نگرفتن کل مبلغ متناسبسازی در پایه مستمری و لحاظ شدن آن در یکسری از مزایای جانبی مانند حق همسر و اولاد، بازنشستگانی را که از داشتن همسر و فرزند محروم هستند، ناراضی ساخته است.
شاید در نگاه اول این اقدام سازمان تامین اجتماعی نوعی حق بیشتر قائل شدن برای بازنشستگانی است که مسئولیت همسر یا فرزندان «اوناث و ذکور» را دارا هستند اما در پس این تصمیم، مبلغ متناسبسازی عده زیادی از حساب و کتاب حذف شده است. در ضمن مزایای جانبی شامل افزایش ضریب سالیانه نمیشود. به همین دلیل صندوق بازنشستگی کشوری مبلغ همسانسازی را در پایه حقوق قرار داده و آن را به مزایای جانبی تسری نداده است.
در مورد بازنشستگان سایر سطوح هم اختلاف زیادی میان آنها به چشم میخورد. بازنشستگان دهههای ۶۰ و ۷۰ به مراتب افزایش بیشتری نسبت به بازنشستگان جدید داشتهاند. این اختلاف مربوط به فرمولی است که از قبل میان سازمان تامین اجتماعی و کانون عالی بازنشستگان و مستمریبگیران تامین اجتماعی برسر آن توافق شده بود؛ فرمولی که مبنای آن اعمال یک ضریب ۷۵ درصدی بر روی نسبت مستمری بازنشسته در زمان برقراری مستمری با زمان اجرای متناسبسازی است که برای سال ۱۴۰۰ به پیش از مرحله اول متناسبسازی ارجاع داده شده است؛ در حالی که خرداد ماه سال گذشته سازمان تامین اجتماعی متعهد شده بود که مبلغ متناسبسازی را در اجرای ماده ۹۶ لحاظ کند تا به لحاظ افزایش ناشی از ماده ۹۶ و دو مرحله متناسبسازی، افزایش عادلانهای اتفاق بیفتد.
با این حال نحوه اجرای متناسبسازی در هر دو گروه بازنشستگان برای آنها مایهی نگرانی است اما سازمان تامین اجتماعی به پاسخ کلیِ «احکام را اصلاح و تفاوت اردیبهشت با فرودین را هم پرداخت میکنیم» اکتفا کرده و جنبههای مختلف آن را روشن نکرده است.
در ماههای گذشته، در چندین نوبت بازنشستگان معترض تجمع صنفی برگزار کردند و خواستار روشن شدن تکلیف متناسبسازی متناسب با میزان پیشبینی شده در بودجه برای پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی شدند اما مدتی است که سایت سازمان تامین اجتماعی با انتشار یک سلسله گفتگو با مدیران تامین اجتماعی، شماری از نمایندگان مجلس و دبیرکانون عالی بازنشستگان، در پی اثبات پرداخته نشدن هیچ پولی به سازمان تامین اجتماعی از بابت مرحله دوم متناسب سازی است؛ منظور سازمان تامین اجتماعی همین ۸۹ هزار میلیارد تومانی است که اگر به دستش برسد، بخشی از بدهیاش را دریافت کرده است.
در نتیجه الزما ارتباط مستقیمی میان متناسبسازی و رد بدهی دولت وجود ندارد. سازمان طبق قانون برنامه ششم توسعه ملزم به اجرای همسانسازی شده و فروکاستن آن به متناسبسازی در گام اول و تعریف فرمول آن به گونهای که مبلغ متناسبسازی جدا از مبلغ پایه مستمری تعریف شود، در گام دوم، خلاف تعهد سازمان تامین اجتماعی است و باید در متناسب سازی اصلاح و مورد بازنگری قرار گیرد.
چنین سیاستهایی نمیتواند اهداف همسانسازی را در سازمان تامین اجتماعی محقق کند؛ البته سازمان در تامین منابع افزایش مستمری چه از ناحیهی اعمال سالیانه مواد ۹۶ و ۱۱۱ و چه از ناحیه متناسبسازی با مشکل مواجه است؛ شاهد مثالش کسریِ بیسابقهای است که در منابع افزایش مستمری به وجود آمده است. بر این اساس اگر قرار باشد سازمان تامین اجتماعی ماهیانه ۱۵ هزار میلیارد تومان تنها در بخش مستمری به مصرف برساند، در سال ۱۴۰۰ مجموعا باید ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص دهد؛ درحالیکه شنیدهها حاکی از این است که کل بودجهی سازمان تامین اجتماعی در سال جاری حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان است.
در نتیجه یا افزایش منابع حوزه مستمری به ۱۵ هزار میلیارد تومان صحت ندارد؛ یا اینکه سازمان میخواهد از طریق فروش اموال، استقراض بانکی، فروش شرکتهای واگذار شده توسط دولت منابع لازم را تامین کند؛ البته روش سوم دور از دسترس سازمان است؛ چراکه انتقال ۸۹ هزار میلیارد تومان سهام از ابتدای سال ممکن نمیشود و هرچه از ناحیه دولت به دست سازمان تامین اجتماعی برسد تدریجی است. در مورد ۳۲ هزار میلیارد تومان سهامی که پارسال برای واگذاری به تامین اجتماعی در تعهد دولت بود هم همین اتفاق رخ داد. دولت تنها در انتهای سال گذشته به پای تنظیم قرارداد انتقال سهام شرکتها نشست؛ پیش از آنهم تنها سهام شرکت هپکو را به سازمان منتقل کرد.
محمدحسن موسیوند (دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان لرستان) معتقد است که سازمان تامین اجتماعی هرآنچه مدنظر دارد را بر اساس منابعی که دارد و دریافت میکند، به بازنشستگان پرداخت میکند. وی در این مورد، گفت: «سازمان برای خود محاسباتی دارد که این محاسبات مربوط به انتهای سال گذشته است که افزایش حدود ۳۹ درصدی مزد و حداقل مستمری هدفگذاری شده بود. سازمان بر همین مبنا منابع مستمری را پیشبینی کرده است اما در اجرا، بسیار بدسلیقگی به خرج داده شده است؛ یعنی به جای اینکه مانند صندوق بازنشستگی کشوری متناسب سازی را در امتدادِ افزایش سالیانه حقوق به اجرا درآورد، به شیوههای مختلف ریزهکاریها را تغییر داده که اینگونه مبلغ کلانی از سرجمع منابع کاسته میشود. برای نمونه میتوان به نحوهی توزیع مبلغ متناسبسازی در کل مستمری اشاره کرد که به شکل عالمانه، افزایش مستمری را برای گروهی از بازنشستگان محدود به اجرای ماده ۱۱۱ و افزایش جزئی مبلغ متتناسبسازی کرده است.»
وی افزود: «از طرفی در مورد سایر سطوح یا همان مشمولان ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، به گونهای عمل شده، که افزایش ناشی از متناسبسازی در مرحلهی اول بر روی ماده ۹۶ قرار نگیرد و از آن منفک شود؛ در حالی که متناسبسازی از روی مستمری قابل تفکیک کردن و خالصسازی نیست و باید مانند صندوق بازنشستگی کشوری، در دل همسانسازی قرار گیرد. به همین دلیل با اعمال افزایش ۲۶ درصد به اضافه ۲۴۸ هزار تومان و اعمال مبلغ متناسبسازی، مبلغی از روی مستمری بازنشستگان برداشت شد! در نتیجه ترمیمی را از ناحیه متناسبسازی شاهد نیستیم.»
وی تصریح کرد: «به همین دلیل به سازمان تامین اجتماعی توصیه میکنیم که مبلغ مستمری را به متناسبسازی تسری دهد و از اعمال آن بر روی اجزای مستمری که برای بازنشستگان مختلف منفک شدهاند، خودداری کند. در ضمن سازمان باید ماده ۹۶ را بر مبنای مستمری پس از افزایش متناسبسازی در سال ۹۹، به متناسبسازی دوم تسری دهد، تا بازنشستهی میانهبگیر احساس نکند، متناسبسازی بهانهی خُرد کردن مستمریاش شده است. بازنشستگان تامین اجتماعی به واقع پی بردهاند که افزایش مستمری سال ۱۴۰۰ جزیرهای و به مجمع الجزایر متناسبسازی تبدیل شده است؛ در حالی که در متناسبسازی اصل، یکپارچهسازی مستمری است. متاسفانه میوهی متناسبسازی به شکل نارس به دست بازنشستگان رسیده که این به معنای شکل نگرفتن اجزای داخلی آن است.»
اینکه سازمان تامین اجتماعی در حدود یک ماه گذشته از فرصتی که برای اصلاح احکام مستمریبگیران غیرحداقلیبگیر داشت، به شکل بهینه استفاده کرده یا نه، در زمان صدور احکام در اردیبهشت ماه مشخص میشود؛ اما عملکرد سازمان در قبال حداقلیگیران یا همان مشمولان ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی که بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان را تشکیل میدهند، هیچ ابهامی ندارد؛ ضمن اینکه بازنشستگانی که مستمریشان پایینتر از حداقل است هم از نحوهی اعمال متناسبسازی بر ماده ۱۱۱ آسیب خوردهاند. از ظاهر امر برمیآید که مهندسی مبلغ متناسبسازی با ساز و کارهای «اقتصاد مستمری» جور درنمیآید و باید برای جلب رضایت بازنشستگان بازتعریف و از غالب مهندسی خارج شود.
نماینده مجلس گفت: کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خواستار همسان سازی و متناسب سازی حقوق هستند که با پی گیری های انجام شده و طبق برنامه ششم در سال ۹۵ سازمان تامین اجتماعی مکلف شده است متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته را انجام دهد و همچنین دولت هم موظف شده است تا بدهی های خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.
حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار داشت: کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خواستار همسان سازی و متناسب سازی حقوق هستند که با پی گیری های انجام شده و طبق برنامه ششم در سال ۹۵ سازمان تامین اجتماعی مکلف شده است متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته را انجام دهد و همچنین دولت هم موظف شده است تا بدهی های خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.
وی گفت:: بر اساس همین ماده در سال گذشته با پیگیری نماینده های مجلس ۴۰هزار میلیارد تومان از بدهی های تامین اجتماعی در قالب واگذاری سهام به سازمان تامین اجتماعی داده شد و در سال جاری هم ۸۹ هزار میلیارد تومان هم به همین روش انجام می شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مرداد ماه سال گذشته هم سازمان تامین اجتماعی با منابع تخصیص یافته دولتی متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته را آغاز کرد اما متاسفانه کامل انجام نشد و همین موضوع زمینه اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی را فراهم کرد.
نماینده مجلس گفت: کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خواستار همسان سازی و متناسب سازی حقوق هستند که با پی گیری های انجام شده و طبق برنامه ششم در سال ۹۵ سازمان تامین اجتماعی مکلف شده است متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته را انجام دهد و همچنین دولت هم موظف شده است تا بدهی های خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.
حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار داشت: کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خواستار همسان سازی و متناسب سازی حقوق هستند که با پی گیری های انجام شده و طبق برنامه ششم در سال ۹۵ سازمان تامین اجتماعی مکلف شده است متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته را انجام دهد و همچنین دولت هم موظف شده است تا بدهی های خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.
وی گفت:: بر اساس همین ماده در سال گذشته با پیگیری نماینده های مجلس ۴۰هزار میلیارد تومان از بدهی های تامین اجتماعی در قالب واگذاری سهام به سازمان تامین اجتماعی داده شد و در سال جاری هم ۸۹ هزار میلیارد تومان هم به همین روش انجام می شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مرداد ماه سال گذشته هم سازمان تامین اجتماعی با منابع تخصیص یافته دولتی متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته را آغاز کرد اما متاسفانه کامل انجام نشد و همین موضوع زمینه اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی را فراهم کرد.
وی بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی در فروردین ماه هم افزایش حقوق بازنشستگان را در دستورکار قرار داد که متناسب نبود و با اعتراض بازنشستگان همراه شد.
حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه گویا سازمان تامین اجتماعی همسان سازی حقوق در سال جاری را با تشکل ها و کانون بازنشستگان تامین اجتماعی هماهنگ کرده است، به باشگاه خبرنگاران گفت: با ارسال نامه به رئیس جمهور و پیگیری برخی دیگر از نمایندگان مجلس فیش حقوقی که در ۲۰ فروردین ماه بر سامانه قرار گرفته شد، حذف و قرار شد تا دهم اردیبهشت ماه فیش های جدید کارگران بازنشسته منتشر شود.
وی افزود: انتظار ما از سازمان تامین اجتماعی این است که با پیگیری های انجام شده و تخصیص منابع مالی متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته به درستی انجام شود.
این در حالی است که برخی از بازنشستگان در مرحله جدید اجرای همسانسازی، مبلغ کمتری از رقم پیشبینی شده را دریافت کردند. پیگیریها نشان میدهد که این مشکل، فقط برای تعدادی از بازنشستگان تامین اجتماعی به علت مشکلات فنی سامانه رخ داده و در اردیبهشت ماه قرار است ما به التفاوت حقوق آنها پرداخت شود.
مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان در آخرین روزهای اسفندماه با واریز مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت علی الحساب به حساب سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفراز بازنشستگان اجرا شد.
رئیس سازمان برنامه بودجه سال گذشته پس از اجرای مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در سال ۱۴۰۰ هم باز رقمهایی در جهت همسان سازی حقوقهای این افراد اضافه خواهیم کرد.
همچنین بازنشستگان کارگری با برشماری تخلفات صورت گرفته، خواستار اصلاح سریع احکام شدند و اعتراض آنان مبنی بر این است که تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار و تبعیض میان بازنشستگان کارگری و بازنشستگان صندوقهای کشوری و لشگری. تمام وعدههای پیشین بینتیجه مانده است و در عمل محقق نشده است. بازنشستگان کارگری با برشماری تخلفات صورت گرفته، خواستار اصلاح سریع احکام شدند.
به گزارش آسیانیوز به نقل از ایلنا، بعد از صدور احکام در بیستم فروردین، بازنشستگان کارگری از احکام صادره انتقادات بسیار کردند. گروهی از بازنشستگان تخلفات رخ داده در صدور احکام را اینگونه برشمردند:
آنها میگویند: همچنان تبعیض برقرار است؛ تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار و تبعیض میان بازنشستگان کارگری و بازنشستگان صندوقهای کشوری و لشگری. تمام وعدههای پیشین بینتیجه مانده است و در عمل محقق نشده است.
به گزارش آسیانیوز، بازنشستگان در انتظار اصلاح احکام هستند؛ میتوان گفت اعتماد بازنشستگان به مذاکره و توافق با دولتیها، فقط به مویی بند است و مدیران سازمان اگر اصلاح احکام را عادلانه و مطلوب، با مبنا قرار دادن مستمری اسفندماه و اجرای دور دوم متناسبسازی به سرانجام برسانند، این فرصت را دارند که از پاره شدن این موی باریک جلوگیری کنند!
ماهها انتظار، ممارست و تجمعاتِ بسیار، بازهم بینتیجه ماند و بازنشستگان کارگری علیرغم این حجم از مطالبهگری نتوانستند به حق و حقوق ابتدایی خود دست پیدا کنند. شعار اصلی سازمان در ماه پایانی سال ۹۹ و در روزهای ابتدایی فرودین این بود: میخواهیم تبعیض میان بازنشستگان صندوقهای مختلف را به صفر برسانیم یعنی یک بازنشسته کارگری هرماه دقیقاً به اندازه یک بازنشسته همردیف کشوری دستمزد بگیرد. اما با صدور احکام حقوقی در اولین ساعات صبحگاهِ بیستم فروردین، امیدواری اندک بازنشستگان به تمامی نقش بر آب شد.
یک بازنشسته کارگری در این رابطه میگوید: «گویا بازهم در باغ سبز به ما نشان داده بودند؛ چه شد متناسبسازی دور دوم؟ چه رشد رفع کامل تبعیض؟ آیا بازهم باید دست به اعتراض بزنیم و ماههای متوالی در هول و ولا بمانیم تا چند صد هزار تومان حقوق قانونی خود را دریافت کنیم؟!
دبیر کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: دومین مرحله متناسبسازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در حالی اجرا شد که هنوز منابع مورد نیاز و مصوب مجلس برای مرحله اول متناسبسازی نیز به این سازمان واگذار نشده است.
دبیر کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: دومین مرحله متناسبسازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در حالی اجرا شد که هنوز منابع مورد نیاز و مصوب مجلس برای مرحله اول متناسبسازی نیز به این سازمان واگذار نشده است.
محمد اسدی با تأکید بر لزوم اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی برای تقویت بنیه مالی سازمان تأمین اجتماعی گفت: باید مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی برای واگذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت های دولتی به تأمین اجتماعی اجرا شود تا این سازمان بتواند به پشتوانه منابع مالی قابل اتکا علاوه بر اجرای متناسب سازی، خدمات مطلوب و مورد نیاز جامعه تحت پوشش را ارائه دهد.
وی ادامه داد: پس از پیگیریهای صورت گرفته توسط مدیرعامل و تیم مدیریتی سازمان تأمین اجتماعی مبایعه نامه مربوط به واگذاری سهام شرکت های دولتی به ارزش ۳۲ هزار میلیارد تومان در اجرای مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی به سازمان تأمین اجتماعی تحویل شده و انتظار می رود فرآیند واگذاری هرچه سریعتر تکمیل شود و در گام بعد نیز به دنبال دریافت منابع ۸۹ هزار میلیارد تومانی مروبط به بودجه سال جاری هستیم.
رییس کانون بازنشستگان استان قزوین تحقق مطالبات بازنشستگان و بهبود وضعیت معیشت آنها را تنها از طریق بهبود و ارتقاء مداوم خدمات سازمان تأمین اجتماعی امکان پذیر دانست و گفت: این سازمان در سال جاری ماهیانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و برای ایفای تعهدات خود علاوه بر دریافت به موقع حق بیمه که مهمترین منبع مالی تأمین اجتماعی است، باید مطالبات از دولت را نیز با سازوکاری دقیق و موثر دریافت کند.
اسدی همچنین اظهار امیدواری کرد: منابع مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان بهتر و سریعتر از منابع مرحله اول به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود و دولت به زودی سازوکار موثری را برای ایفای تعهدات خود در قبال بیمه شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی ایجاد کند.
وی ادامه داد: تکلیف قانونی دولت در سال جاری پرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی است و بهتر است پرداخت ها از ابتدای سال شروع شود تا بازنشستگان نسبت به ایفای تعهد دولت در قبال این سازمان دلگرم و خوشبین شوند.
قرار بود سازمان تامین اجتماعی از روز جمعه بیستم فروردین ماه پرداخت مستمریها و متناسبسازی مرحله دوم را اجرایی کند که همزمان با این پرداختها و مطرح شدن اشکالاتی در پرداختیها به سایر سطوح، با دستور مدیرعامل این سازمان، این اقدام به منظور بازبینی موضوع و اطمینان از صحت محاسبات به تعویق افتاد.
مرحله اول متناسبسازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مرداد سال ۹۹ اجرایی و حقوق ماهانه مستمریبگیران این سازمان از ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت. مرحله دوم این متناسبسازی نیز در پرداخت حقوق فروردین ماه این جمعیت لحاظ خواهد شد.
به گفته مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، براساس این متناسبسازی، بازنشستگان با ٣٠ سال سابقه از فروردین ١۴٠٠، ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت میکنند. بازنشستگان با بیش از ٣٠ سال سابقه نیز باتوجه به سنوات بیش از این مبلغ و بازنشستگان کمتر از ٣٠ سال سابقه هم کمتر از این میزان را (باتوجه به سنوات) دریافت خواهند کرد.
در این راستا همچنین ۲۸ اسفندماه ۹۹ مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بهصورت علیالحساب به حساب بازنشستگان واریز شد.
این در حالی است که روز گذشته(29 فروردین 1400)بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهرستان از جمله تهران و اصفهان مقابل سازمان و ادارات تامین اجتماعی تجمع کردند.
معترضان خواستار اجرای صحیح و دقیق مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی هستند تا مستمریهایشان متناسب با میزان تورم افزایش یابد.
ایلنا نوشت: بازنشستگان همچنین خواهان مشخص شدن میزان افزایش مستمری ناشی از متناسبسازی در سال ۱۴۰۰ و اعلام فرمول اجرای آن هستند. به گفته آنها، سازمان تامین اجتماعی در اجرای مرحله دوم متناسب سازی، سهم هر یک از بازنشستگان را در فیشهای آنها مشخص نکرده است و رقمی کلی را به همه پرداخت میکند.
معترضان همچنین خواهان حضور نمایندگان بازنشستگان در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و مشارکت برابر در تصمیم گیریهای مدیریتی هستند و میگویند از آنجا که رئیس سازمان برنامه و بودجه در هیات امنای سازمان کرسی دارد، میتواند بر تصمیمهای مرتبط با سازمان تاثیر بگذارد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تامین ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران و رتبهبندی معلمان موافقت کردند.
نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بند (و) تبصره (۲) این لایحه موافقت کردند.
بر اساس این مصوبه، به منظور متناسبسازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران، پرداخت به صندوقهای بازنشستگی، رد بخشی از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، تأمین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاههای اجرائی، رتبه بندی معلمان، اعمال مدارک تحصیلی معلمان و پرداخت مطالبات معلمان مأمور به مدارس خارج از کشور، تأمین بخشی از مطالبات ایثارگران (موضوع بند (الف) ماده (۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران)، بیمههای تکمیلی، تأمین پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی شهدا و ایثارگران بازنشسته مشمول قانون حالت اشتغال (موضوع تبصره ماده (۳۸) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران)، اجرای قانون تسری کارکنان زندانها، متناسب سازی حقوق شهدای بازنشسته، همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی، مطالبات قانون حمایت از حقوق معلولان، نظام تأمین اجتماعی فراگیر و متمرکز، تأمین مطالبات سهم قانونی حق عضویت اعضای صندوق ذخیره بسیجیان و اجرای موضوع جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تأمین حداقل مسکن و معیشت و بیمه زنان معسر (زنانی که از حمایت خانواده، ارث مکفی و شغل مناسب محروماند) به دولت اجازه داده میشود تا سقف یک میلیون و پانصد هزار میلیارد ریال از محل ارائه حق الامتیاز، واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرحهای تملک داراییهای سرمایهای و طرحهای سرمایه گذاری متعلق به دولت و شرکتهای دولتی و همچنین واگذاری اموال و داراییهای غیرمنقول مازاد تأمین نماید.
معادل هشتصد و نود هزار میلیارد (۸۹۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل این واگذاریها جهت رد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی اختصاص مییابد.
پرداختها از محل این بند به صندوقهای بازنشستگی در چهارچوب قوانین و مقررات انجام میشود و پس از کسر مطالبات صندوقها از دولت و نیز تعهدات دولت به آنها به عنوان مطالبه دولت از این صندوقها قلمداد میگردد.
حکم تبصره (۳) ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در خصوص ذی نفعان این بند مجری است.
سازوکار اجرائی، تعیین و تخصیص موارد فوق با اولویت مطالبات بر اساس آیین نامه پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه کشور و با تصویب هیأت وزیران بر عهده کارگروهی متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور (به عنوان مسئول)، وزیر امور اقتصادی و دارایی و بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذی نفع حسب مورد خواهد بود.
دیون حسب مورد بر اساس گزارشات سازمان حسابرسی و سازمان برنامه و بودجه به تأیید کار گروه میرسد.
سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد این بند را به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی مربوط ارائه نماید.
مطابق با جزء الحاقی این بند، به دولت اجازه داده میشود درصدی از سهام در حال واگذاری در بورس را با تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی مطابق ضوابط شورای عالی بورس به بازارگردانی اختصاص دهد.
متناسبسازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اردبیل کلید خورد
رئیس روابط عمومی تأمین اجتماعی استان اردبیل گفت: متناسبسازی حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران تامین اجتماعی استان اردبیل از فروردین ماه امسال آغاز میشود.
غلامحسین آگاهی در گفتوگو با خبرنگار مهر، به افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران سازمان تأمین اجتماعی نسبت به فروردین ماه ۱۳۹۸ اشاره و اظهار کرد: مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی استان اردبیل در فیش حقوق فروردین ماه امسال اعمال میشود که در همین رابطه شاهد افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران سازمان نسبت به مدت مشابه دو سال گذشته هستیم.
وی خاطرنشان کرد: برطرفسازی فاصله مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی با سایر صندوقهای جاری اردبیل از دو سال گذشته به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته شده است که با اجرا کردن مرحله دوم متناسبسازی حقوقها از همین ابتدای سال شاهد حقوق مستمر و موازی در این سازمان خواهیم بود.
رئیس روابط عمومی تأمین اجتماعی استان از افزایش و ارتقای خدمات سازمان تأمین اجتماعی برای افراد تحت پوشش خبر داد و تصریح کرد: با بهره گیری از ظرفیتهای قانونی در آینده نزدیک خدمات تأمین اجتماعی به جامعه هدف بیشتر خواهد شد که برنامهریزیهای هدفمند در این راستا انجام شده است.
به گفته آگاهی حداقل حقوقی که برای بازنشستگان با ۳۰ سال سابقه خدمت در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت میشد در فروردین ماه امسال با احتساب یک همسر و دو فرزند این میزان به حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان خواهد رسید.
وی همچنین به تأثیر سابقه پرداخت بیمه در حقوق بازنشستگان نیز اشاره کرد و یادآور شد: حقوق مستمریبگیرانی که بیش از ۳۰ سال سابقه پرداخت بیمه داشتهاند بیشتر از رقم مذکور و کسانی که سابقه بیمهپردازی آنها کمتر از ۳۰ سال بوده مبلغی کمتر از این مقدار برای حقوق هر ماه واریز خواهد شد.
این مسئول از صدور احکام نهایی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی استان طی روزهای آینده خبر داد و اظهار کرد: این مهم به منظور پرداخت به موقع و مطابق با زمانبندی ماههای گذشته به شعب استان جهت رسیدگی سریع ابلاغ شده است.